Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2008

Τα on-line σχολεία κερδίζουν έδαφος στις ΗΠΑ

Πηγή: e-paideia.net

Σχεδόν μισό εκατομμύριο Αμερικανόπουλα παρακολουθούν μαθήματα μέσω Iντερνετ, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό λαμβάνει την εκπαίδευσή του εξ ολοκλήρου με αυτό τον τρόπο. Αυτό έχει οδηγήσει σε διαμάχες σε αίθουσες δικαστηρίων και σχολεία όσον αφορά την επιχορήγηση τέτοιων προγραμμάτων. Σημείο τριβής, όπως αναφέρει η εφημερίδα The New York Times και αναδημοσιεύει η Καθημερινή (09.02.2008), αποτελεί όχι μόνο το γεγονός ότι τέτοια προγράμματα ανταγωνίζονται για χρηματοδότηση τα παραδοσιακά σχολεία, αλλά και το κατά πόσον αποτελούν την σωστή επιλογή για παιδιά μικρών ηλικιών.Ενα τέτοιο διαδικτυακό σχολείο της πολιτείας του Γουισκόνσιν βρίσκεται στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης. Την περασμένη εβδομάδα οι νομοθέτες της πολιτείας αποφάσισαν τελικά να κρατήσουν ανοιχτό το σχολείο- και 11 ακόμα παρόμοια σχολεία- ύστερα από αντιδράσεις γονέων. Η απόφαση, ωστόσο, βρίσκει αντίθετη την ένωση δασκάλων της πολιτείας, αλλά και ακυρώνει δικαστική απόφαση για το κλείσιμό τους. Ομως το Γουισκόνσιν απλά ακολουθεί μια τάση που εξαπλώνεται και σε άλλες πολιτείες. Οπως εξηγεί ο Τζον Γουάτσον, σύμβουλος σε θέματα εκπαίδευσης, πολλές αμερικάνικες πολιτείες βρίσκουν αποδεκτή τη διαδικτυακή εκπαίδευση. Ομως, τονίζει, υπάρχει μια συζήτηση για το πώς αυτά τα προγράμματα μπορούν να επιβλεφθούν σωστά και με τους κατάλληλους κανονισμούς.Αυτή την στιγμή υπάρχουν στις ΗΠΑ δύο ευρέως αποδεκτά συστήματα διαδικτυακής εκπαίδευσης. Το πρώτο ακολουθείται από πολιτείες όπως η Φλώριδα και το Ιλινόις. Περιλαμβάνει κρατική επιχορήγηση και έλεγχο, αλλά δεν προσφέρει πιστοποιητικό παρακολούθησης. Αντιθέτως, λειτουργεί συμπληρωματικά προς τα παραδοσιακά σχολεία.Το άλλο σύστημα είναι αυτό που ακολουθούν το Γουισκόνσιν και άλλες πολιτείες, όπου η εκπαίδευση στην βαθμίδα του δημοτικού και του γυμνασίου (για περίπου 90.000 μαθητές σε όλη τη χώρα) γίνεται αποκλειστικά μέσω διαδικτύου, ενώ και αυτά τα προγράμματα δέχονται κρατική επιχορήγηση. Αυτή η δεύτερη κατηγορία σχολείων βρίσκεται στο στόχαστρο των επικριτών. Πολλοί πιστεύουν ότι οι μαθητές του δημοτικού δεν έχουν φτάσει ακόμα στη σωστή ηλικία ώστε να παρακολουθούν μαθήματα μέσω του διαδικτύου. Παράλληλα, ασκούν κριτική στη μέθοδο παραδοσιακά σχολεία και ενώσεις δασκάλων λόγω του ότι χρησιμοποιείται πολιτειακή χρηματοδότηση, η οποία θα μπορούσε να διατίθεται σε κανονικά σχολεία.Η συγκεκριμένη σχολική περιφέρεια στο Γουισκόνσιν λαμβάνει κρατική επιχορήγηση 6.050 δολαρίων ανά μαθητή. Πρόσφατα, ο πολιτειακός γερουσιαστής, Τζον Λίμαν, πρόεδρος της επιτροπής εκπαίδευσης, πρότεινε να μειωθεί στα 3.000 δολάρια ανά μαθητή για τα διαδικτυακά σχολεία θεωρώντας ότι το υψηλό ποσό έδινε λαβή σε κερδοσκοπικές τάσεις.Ομως και στην Πενσυλβάνια η μάθηση μέσω διαδικτύου δέχεται επικρίσεις. Οι σχολικές περιφέρειες της πολιτείας είχαν κάνει αγωγή το 2001, με το σκεπτικό ότι η διαδικτυακή μάθηση ήταν στην ουσία διδασκαλία στο σπίτι και αποτελούσε άδικη σπατάλη των χρημάτων των φορολογουμένων. Οι περιφέρειες έχασαν την δίκη, αλλά το ζήτημα παραμένει.Μόλις τον περασμένο χρόνο ο πολιτειακός οικονομικός επιθεωρητής ανακάλυψε ότι η χρηματοδότηση των διαδικτυακών τόπων μάθησης είχε ξεπεράσει αυτή των παραδοσιακών σχολείων κατά 1 εκατομμύριο δολάρια. Οι νομοθέτες της πολιτείας επεξεργάζονται τώρα ένα νομοσχέδιο που θα θέσει ως το όριο στη χρηματοδότηση αυτών των προγραμμάτων στα 5.900 δολάρια ανά μαθητή. Ομως ο συγκεκριμένος τρόπος εκπαίδευσης έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής σε αγροτικές περιοχές, αφού οι μαθητές ακόμα και των πιο απομακρυσμένων περιοχών μπορούν να επιλέξουν τα μαθήματα που προτιμούν, όπως τα Κινέζικα.Η πολιτεία του Κολοράντο, για παράδειγμα, είναι μια από τις περιοχές όπου το φαινόμενο έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις. Οχι όμως, χωρίς επιπτώσεις: Το 2006 οι επιθεωρητές εκπαίδευσης ανακάλυψαν ότι ένα από τα διαδικτυακά σχολεία διέθετε μόλις 4 δασκάλους ανά 1.500 μαθητές. Το διαδικτυακό σχολείο στο Γουισκόνσιν, ωστόσο, δεν αντιμετωπίζει τέτοια προβλήματα (έχει 20 δασκάλους για 800 μαθητές). Πληροί μέχρι σήμερα τα αυστηρότερα κριτήρια εκπαίδευσης. Παρ’ όλ’ αυτά, το 2004 η ένωση δασκάλων κατέθεσε αγωγή κατά του σχολείου με το σκεπτικό ότι οι γονείς των μαθητών αναλαμβάνουν ιδιαίτερα μεγάλο ρόλο στην επίβλεψη της προόδου των παιδιών τους, εις βάρος των δασκάλων.Το πολιτειακό δικαστήριο απέρριψε την προσφυγή, αλλά το εφετείο δικαίωσε την ένωση, κρίνοντας ότι (ο ρόλος των γονέων) απαιτεί να κατέχουν άδεια δασκάλου, κάτι που εξόργισε τους ίδιους. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Ρομπ Ρέμπερ, η 8χρονη κόρη του οποίου φοιτεί στο σχολείο, «εάν θέλω να της μάθω να δένει τα κορδόνια της, χρειάζομαι άδεια». Οχι ακριβώς, σύμφωνα με την πρόεδρο της ένωσης δασκάλων, Μαίρη Μπελ. «Το δικαστήριο δεν είπε ότι οι γονείς δεν μπορούν να διδάξουν τα παιδιά τους. Είπε ότι δεν μπορούν να το κάνουν εις βάρος των φορολογουμένων». Το ζήτημα οδήγησε 1.000 γονείς σε πορεία διαμαρτυρίας στην πρωτεύουσα του Γουισκόνσιν, Μάντισον, ζητώντας από τους νομοθέτες να σώσουν τα σχολεία τους. Μόλις την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε ότι οι Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικάνοι της πολιτείας συμφώνησαν σε σχέδιο νόμου που θα διατηρήσει τα σχολεία ανοιχτά, αλλά με την προϋπόθεση ότι οι δάσκαλοι θα έχουν ακόμα πιο ενεργό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία και υπό το καθεστώς αυστηρότερης πολιτειακής επιτήρησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: